МІЖНАРОДНІ ДОКУМЕНТИ
Конвенція ООН про заборону та негайні заходи щодо ліквідації найгірших форм дитячої праці
Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства
Всесвітня Декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей
ЗАКОНИ УКРАЇНИ
КОНЦЕПЦІЇ
Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та підлітків
Концепція художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах
Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку Української державності
ПОЛОЖЕННЯ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
Рекомендації щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України.
Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти.
ПРАВА ДИТИНИ
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ
БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЯ ДОМАШНЬОМУ НАСИЛЬСТВУ
Конвенція Ради Європи про запобігання насильству щодо жінок і домашньому насильству
Закон України "Про запобігання та протидію домашньому насильству"
Лист МОН «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»
ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЯ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ
ПРОФІЛАКТИКА ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК ТА ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ
Відповідно до листа МОН від 22.08.2025 № 1/17526-25 перший урок у новому 2025/2026 навчальному році пропонується присвятити вшануванню пам’яті захисників / захисниць України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України. Це сприятиме формуванню в учнів національної свідомості, патріотизму, активної громадянської позиції, прояву уваги та дбайливого ставлення до родин загиблих. Додатки до вищезазначеного листа містять інформаційні матеріали зазначеної тематики.
У листі від 22.08.2025 № 1/17500-25 МОН наголошує на необхідності організованого та гідного проведення щоденної загальнонаціональної хвилини мовчання о 9:00. Міністерство рекомендує поєднувати її з коротким словом учителя чи вихователя, тематичними бесідами, виховними годинами або іншими формами роботи, які допоможуть дітям і молоді глибше зрозуміти ціну свободи та мужність українського народу.
У жовтні 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми». Згідно з ним у Закони України «Про охорону дитинства» та «Про освіту» додано нові терміни та визначено механізми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дитиною.
Постановою КМУ від 04.06.2025 №658 затверджено Типову програму унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми. Серед її основних завдань – визначення порядку дій закладу освіти у випадках застосування сили чи тиску щодо дітей, формування у працівників відповідального ставлення до цієї проблеми та поширення культури нульової толерантності до будь-яких проявів жорстокого поводження і забезпечення своєчасного інформування уповноважених органів про такі випадки.
У листі ДНУ «ІМЗО» від 07.07.2025 №21/08-586 надано аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби в системі освіти України і рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу в 2025/2026 навчальному році.
Пріоритетним завданням психологічної служби залишається збереження і зміцнення психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу, яке має бути реалізовано через такі напрями роботи:
розвиток психологічної стійкості та емоційної грамотності в умовах війни та тривалого стресу;
психосоціальна підтримка дітей, які пережили втрату, евакуацію, переміщення або набули іншої форми травматичного досвіду;
підтримка педагогів у збереженні власного ресурсу, подоланні професійного вигорання, формуванні здорових комунікацій у колективі;
профілактика деструктивної поведінки, насильства, булінгу, ігрової, інтернет-залежностей тощо;
створення безпечного, інклюзивного та підтримувального освітнього середовища;
проведення інформаційно-просвітницьких заходів; підвищення рівня знань учасників освітнього процесу з актуальних
питань психічного здоров’я та психосоціального благополуччя тощо.